Vietna'mmmm' - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lilly Tholen - WaarBenJij.nu Vietna'mmmm' - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lilly Tholen - WaarBenJij.nu

Vietna'mmmm'

Blijf op de hoogte en volg Lilly

08 Mei 2015 | Vietnam, Hanoi

Xin chào!!

6 april vertrok ik samen met oly om 2 uur snachts in de nacht/slaapbus naar Ho chi minh. We lagen helemaal achteraan in een bedje..het was heel klein maar ook wel weer heel relax. Veel beter dan in die harde stoelen. Vroeg in de morgen moesten we de bus uit om ons visa en de tassen te laten controleren en toen konden we weer verder. Dit ging veel beter dan de border in Cambodia. Om 10 uur ' s ochtends kwamen we aan in Ho chi minh.

Woow wat een verschil met cambodia. Zoveel beter ontwikkeld. De mensen beginnen al meer op chinese te lijken haha. En serieus o-ve-ral scooters! Crazy! Maar wat ook opviel is geen tuc tucs! Daar waren we eerlijk gezegd ook wel een beetje klaar mee. Gezocht naar een wat goedkoop guesthouse en die hadden we na 15 min. gevonden.

Wat ons opviel is dat de mensen hier wat meer right in your face zijn. Veel minder verlegen dan in cambodia.. maar ik mag dat wel..ze zijn behulpzaam en op hun manier vriendelijk. Soms kunnen ze wel heel snel in de stress raken en dan worden ze ook meteen ontzettend kwaad. Het verschil is vooral: niet en wel touristische gebieden. In toeristische gebieden zijn ze in het algemeen stressvol en onvriendelijk. Verder betaal je hier met briefjes van duizen dong. Je haalt soms miljoenen uit het pinautomaat. Je voelt je dan rijk maar het tegendeel bewijst mn bankaccount :P. De wc werden met de weken erger. Een gat in de grond is soms luxe! Soms heb je gewoon 2 losse blokjes die je ergens neer moet zetten en dan plas je gewoon op de vloer.. naast de afwas en loopt het in een putje. Ook is het een gezamelijke wc voor vrouwen.. dus je zit daar met zn 4e ofzo haha nja pas mezelf maar gewoon aan.

HO CHI MIN: 6 April 2015

We hebben de stad verkend en de chu chi tunnels geboekt voor de dag erop + de bus naar dalat.. al een beetje meer in het noorden. We zijn naar een night market gewandeld en een potje badminton gespeeld met de vietnamese in het park. Er mooi park waar iedereen bezig is (lezen, fitness, badminton) en wat hier ook erg populair is, is een soort van voetballen met een "kattenspeeltje" een vogelveer op een springveer. Ze zijn er erg goed in en is nog best lastig!

De volgende dag zijn we naar de chu chi tunnels geweest. 55 km van Ho chi minh. We waren met een grote groep en kregen uitleg over de tunnels en verschillende vallen en bommen die in de oorlog gebruikt waren. Toen mochten we in de tunnels. Ik dacht dat de tunnels wel groot zouden zijn maar ze waren serieus piep klein. Je moet kruipen op handen en voeten tussen de bladeren en insecten, ik had een klein lampje en zag de vleermuizen zitten er zat er zelfs 1 in mn nek en vlogen rakelings over ons heen. De jongens voor ons konde de uitweg niet meer vinden dus we zaten zo 10 min vast op dezelfde plek. Iedereen werd een beetje claustrofobisch en zo leuk was het niet meer :p maar al goed.. uitweg gevonden.

Sommige tunnels zijn wel 6 km lang en mensen in de oorlog moesten hier voor een aantal dagen doorkruipen om naar een ander dorpje te komen. Ze leefde gewoon in die tunnels. Kan me het echt niet voorstellen. Oly schoot nog met een geweer op de schietbaan en daarna... meer tunnels. We kregen het allemaal al bijna benauwd maar deze tunnels waren een stuk groter. En was eigenlijk heel leuk.

Wanneer we bijna terug waren met de bus konden we uitstappen bij het museum. Dus zijn maar even een kijkje gaan nemen. Eerlijk gezegd wisten we nog nog niet zo heel veel af van de oorlog en was dat museum een beetje onnuttig er werd ons niet verteld waarom de amerikanen daar waren. Maar het was duidelijk dat alle schuld bij de amerikanen lag. Later hoorde we dat het allemaal voortkwam om een angst voor het communisme. De Amerikanen deden vreselijke dingen, martelde en moorden en in sommige gebieden, omdat ze niet getraind hadden in jungle omstandigheden, strooide ze chemische stoffen over de jungle waardoor planten en mensen stierven. zelfs lang na de oorlog werden er kinderen geboren met vele lichamelijke afwijkingen (bijv. geen ogen, 4 benen enz.) We zagen hier foto's van in het museum en we zagen ook heel veel mensen lopen zonder ogen,armen en benen in vietnam. We hebben heel veel geleerd over de oorlog. Teveel om hier te beschrijven.

Om 22.00 vertrokken we naar Dalat in een nachtbus. Vol met discolampen haha. niet echt bevordelijk om te slapen maar blijkbaar vinden vietnamese het leuk.

DALAT: 9 April 2015

We kwamen om 3.30 in de nacht aan in Dalat. Het was heel koud omdat het hoog in de bergen ligt. Stonden we daar in de middle of nowhere in onze korte broek en hempjes. motor taxi gepakt naar het centrum wat al heeeelemaal koud was, en hebben daar een meisje wakker moeten maken om het guesthouse binnen te kunnen.

Wanneer we de volgende dag wakker werden en keken uit ons raam leek het net alsof we in Oostenrijk waren. Helemaal geen vietnamese gevoel na maar het was erg mooi.

We zijn die dag gaan zoeken naar een motor om een tour te maken door de Central Highlands voor een aantal dagen. Maar niemand wilde ons een motor verhuren. Blijkbaar mag het niet meer en je hebt een vietnamese rijbewijs nodig. mm shit.. na even verder zoeken kwamen we een easyrider tegen. (eerst een paar fake easyriders) Blijkbaar de echte easyriders hebben een blauw vest aan dus we herkende ze meteen. We vonden een easyrider die een heel boek met reacties van reizigers had en een heel boek met fotos gemaakt door een backpacker. Het zag er zo gaaf uit. Huan deed dit werk al voor meer dan 20 jaar. Het was erg prijzig. 400 euro voor 6 (accomodatie inclusief) Maar hebben het na wat denken toch gedaan. Dus we gingen het avontuur aan..

In de avond hebben we Dalat verkend. wat een prachtig dorpje! Zo gezellig en bijna geen touristen. een van de beste tot nu toe. Je kunt daar shirts kopen voor 0,50 cent. wat ze in de grote steden verkopen voor 7! Dus ze maken echt een hoop geld.

We hebben nog wat drankjes gedronken in een super coole bar met super coole locals tot laat :) (weer het meisje wakker moeten maken) oeps. En de volgende dag was het dan zover. De tour!

DAY 1:10 april 2015 Dalat --> Laklake

Om 8.15 kwam Huan ons halen.. backpacks in het plastic en vastgebonden op de motors, helm op en gaan met die banaan. Oly reed de motor en ik zat achterop.. Huan reed voor ons. De motor was een 7 jaar oude honda, 150 cc. Oud model maar erg gaaf. Andere versnellingen dan dat Oly thuis gewend was maar het ging als snel erg goed. Huan stopte steeds na ongeveer 20 min. Om ons dingen te laten zien en dingen uit te leggen we stopte bij:
-Flowerfarm
-Silkfarm: hier worden van materiaal dat kleine wormpjes produceren kleding gemaakt we konden hier het bele proces mee kijken en de worm kon je eten. Hebben we ook maar even geprobeerd. Best lekker!
-weezelcoffefarm. De weezels eten allen de beste koffie.. dus wanneer ze de coffeebonen uitpoepen gebruiken ze die om koffie te maken haha.
We stopte onderweg bij een paar adembenemende uitzichten. Prachtig die bergen en rijstvelden. Elk moment zagen we weer een ander landschap. Bij elk punt dacht ik.. kan het nog mooier en ja dat kon.. steeds opnieuw!
Toen stopte we in een klein dorpje om kindjes wat snoepjes te geven. Elk dorpje heeft zo zn eigen cultuur. Dit was de mong cultuur vanuit malysia. Ik kan jullie zoveel aparts vertellen over die cultuur maar dan gaat dit verhaal zo lang worden. De kindjes waren erg lief en maakte stiekem fotos van ons.

Wanneer we verder reden .. door de bergen en door verschillende dopjes waar kindjes al van ver helloooo riepen omdat ze ons aan zagen komen. Sommige mensen en kindjes hebben nog nooit westerse mensen gezien hier. Elke keer gaven ze wat snoepjes.. blij dat ze waren! Onderweg zagen we een hoop varkens, koeien, buffalo's en kippen rond scharrelen.
We kwamen aan op een floating village. De mensen en honden die hier leven hebben nog nooit het land aangeraakt. In de nacht gaan ze vissen met een lantaarn. De vissen komen daar dan op af. Wanneer we onze tour verder vervolgde kwamen we bij een rijstveld. Huan stopte de motor en zei kom.. dus motor aan de kant en liepen het rijstveld op.Ze waren daar bezig om het rijst wat ze geplukt hadden (soort van gras) stoppen ze in een grote machine,waarvan je kleine rijstkorrels overhoudt.De omhulsels worden gebruikt voor het maken van vuur. Ik sta nu al versteld hoe ze hier alles hergebruiken ze gooien nooit wat weg. En wat een harde werkers!

Rond 17.30 kwamen we aan in lak lake bij ons guesthouse. Best luxe! Lekker gegeten met onze tourguide.Hij weet precies wat lekker eten is en besteld steeds wat ander localfood! Oly en ik hebben nog wat rondgelopen daar. Iedereen kijkt onssteeds aan en maakt fotos van ons. Totaal niet touristisch hier overal.. top! Dit was de eerste dag en was voor mij al een hele grote ervaring, wat ik schrijf is eigenlijk nog maar 1/4de van alles. Op naar de volgende dag.

DAG 2: 11 April 2015 Lak lake --> Buon ma thuot

Om 7.00 stond onze wekker.. tas weer inpakken, aan de motor binden ontbijtje en gassen maar weer. We rijden elke dag ongeveer 180 km. Voor Oly soms erg vermoeiend omdat de wegen niet zoals in Europa zijn. Van een perfecte weg kan het ineens omslaan naar een hobbelige weg met gaten en grote vrachtwagens rakelings langs je die ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg rijden. We stopte bij een prachtig meer waar we olifanten zagen. Sommige mensen rijden erop en ik vind dat persoonlijk erg zielig. We reden verder en onderweg waren er zoooo veel vlinders 1000de ..heeel mooi en indrukwekkend, het was de tijd van het jaar dat ze eitjes leggen. Minder fijn als je ze met 70 km per uur in je gezicht krijgt :P.

We stopte bij een Mnong village aan. Dit was weer net een andere cultuur dan het andere dorpje. Ze leven erg primitief en hebben sterke overtuigingen over de dood. We zagen verschillende graven met daarin een pijp. Wat deze mensen doen is wanneer iemand sterft geven ze die persoon nog 48 dagen eten door die pijp die naar het graf loopt, ze denken namelijk dat de weg naar het volgende leven 48 dagen duurt en ze daarvoor eten nodig hebben. Ook wanneer een persoon na de dood nog na 1 jaar droomt over die persoon denken ze dat deze persoon niet op de goede plek ligt en graven die persoon op en verplaatsen het. Wanneer iemand door een bliksem of water om het leven komt liegen ze daarover tegen andere mensen .. blijkbaar heeft die persoon dan iets verkeerd gedaan en is god boos.

We mochten bij de mensen naar binnen. een kindje van 15 had al een kindje. Blijkbaar krijgt het kindje pas na een jaar een naam omdat het tot het 1ste jaar nog zo fragiel is en dood kan gaan. Er stond bijna niks in het huis. Er wonen 6 generaties in dit huis dus alle " bedden" worden pas savonds neergelegd. Verder kregen we nog uitleg hoe er gefeest werd in deze cultuur.. veel ricewine..

We reden weer verder.. we kregen te zien hoe ze rijstbladen maken (ik denk dat het falafel is in nl)? En hier maken ze ook de noodles van. Erg interessant ik mocht het zelf ook proberen. ze maken dit met een substantie van 70 procent rijst en 30 procent water.Dit laten ze voor 7 uur weken .. ze " stoven" het in een stoofpot. en gieten het als een pannenkoek op een plaat.. deksel erop en daarna kan je hem er met een stokje afhalen. Verder zagen we nog hoe cacoabonen groeien en gedroogd werden.

Toen kwamen we aan bij de watervallen. de mooiste waterval die ik tot nu toegezien heb. Huan wachten bij de motors en wij mochten even een uur gaan zwemmen en picknicken. Een stukje verder konden we nog een mooie wandeling maken naar een andere waterval. Prachtige natuur ook!

Onze laatste stop voordat we bij het guesthouse kwamen was bij een vlakte waar ze een huis aan het bouwen waren. Ook heel interessant hoe ze dit deden.. ze maken de stenen zelf door ze 2,5 uur onder het huis te branden. Toen kwamen we rond 18.30 aan in Buom ma thuot.

We gingen eten in een local restaurant waar ze alleen maar geit aten! Het was buitengewoon heerlijk. als eensoort van bbq op de tafel en verschillende groente en een hoop rijstwijn van 40 % ! Alleen maar locals en de eigenaar was een vriend van Huan. Dus toen we dachten dat we echt te vol zaten en echt te dronken waren, werden we uitgenodigd voor de verjaardag van de zoon van de baas. We kregen rijstwijn (the real one) 70% en we moesten maar blijven eten en drinken. Moi tai bai YOOO (1,2,3 proost is wat ze altijd zeggen) We werden zelfs uitgenodigd om een baby geitje te eten. Een ongeboren! dus zo uit de geit gehaald.Schijnbaar heel moeilijk aan te komen en is heel duur. maar ze waren zo blij dat we er waren. Ik was zo zat ik stopte met de wijn .. oly ging nog ff door maar was ook helemaal dronken even naderhand. Het was super gezellig maar Huan trok ons toch mee naar het hostel voordat we de volgende dag onze ogen niet open konden houden op de motor.

DAG 3: 12 april BMT --> Pleiku

Om 7 uur ging de wekker weer.. tijd voor een nieuwe dag. De lekkere en beroemde Pho (noodlesoup) gegeten.
Onze eerste stop was bij een familie die gereedschap maakte van oorlogsmateriaal. Alles werd gerecycled. Daarna vervolgende we onze weg naar een begraafplaats voor etnische mensen ook afkomstig van maleisie. Wat huan ons hier vertelde was erg interresant.
- wanneer iemand dood gaat eten ze met die persoon nog 2-5 jaar. Ze bouwen een klein huisje voor het graf en komen hier dan 2 keer per dag om met die persoon te eten en te praten.
- na die 2 tot 5 jaar houden ze een feest en camperen ze op de begraafplaatst en drinken ze.
- wanneer de vrouw van het gezin overlijd, kan de man alleen bij de kinderen wonen als hij de zus trouwt. Daar kan hij dan zelfs kinderen mee krijgen.

We reden verder en kwamen weer door verschillende dorpjes .. rennende kinderen achter ons aan. Onderweg zagen we een hoop "gemarkeerde" bomen. Huan stopte later en liet ons zien dat deze bomen zijn om rubber te maken. In het regenseizoen maken ze met een mes een snee in de boom en komt er wit spul uitgelopenhet rubber valt in een rubbere markering om de boom. later maken ze hier rubber van.
We zagen later nog hoe cashewnoten groeide.. nog steeds overal vlinders. Huan stopte, we moesten een mondkapje kopen want de wegen die kwamen waren erg stoffig. En dat was het!Super super eng ook. Soms slipte je bijna weg .. en het was zo druk op de weg dat als je valt je plat wordt gereden door een vrachtwagen. Gelukkig heb ik een goede driver :P. Zo af en toe steekt er ook een koe over. Om wat wakker te worden hebben we een koffie gedronken. Je hebt hier heel veel rustplaatsen met allemaal hangmatten en heeeeele sterke koffie. Ze drinken het hier allemaal met hele zoete melk. Vies! Maargoedh et houdt je wakker. Er kwamen een hele groep locals pal naast me zitten en waren me serieus aanhet aaaan staren! Blijkbaar ben ik heel interessant voor ze. Ze doen dit dan ook niet stiekem.. nee ze staan echt pal voor je neus. We hebben er hard om moeten lachen. Na weer 100 verschillende en adembenemende uitzichten stopte we bij de deadvalley. Het ziet er nou zo peacefull uit maar 50 jaar geleden was dit een slachtveld. mensen willen hier nu niet eens wonen omdat er nog steeds botten en bommen liggen.

We kwamen rond 18.00 aan in ons guesthouse in Pleiku. Heerlijk gegeten weer en vroeg gaan slapen .. nog steeds een kater van de dag ervoor en moe van de dag.

DAY 4: 13 april 2015 Pleiku --> Kontum

Zoals gewoon 7 uur vertrek..
Onze eerste stop was bij een appart hoog huis met een riete dak. Deze cultuur was de BANA village. Dit stamt jaren geleden af van de indonesiers. Dit huis is een soort van gezamelijk huis waar ze bijeenkomen om iets te vieren of met elkaar te praten. Elk dorpje heeft er 1. Ook daar hadden ze een heeeeele apparte cultuur. Wat ik hier hoorde shockeerde me.
Vanaf nog maar 20 jaar geleden! dachten/geloofde de mensen dat wanneer de moeder stierf met of na de bevalling, het kind niet meer zou kunnen overleven.. dus begraafde ze het kindje levend! Bij de moeder in het graf. Dit gebeurde totdat 1 monnik zei het is genoeg.. en liet zien dat het kindje wel degelijk kon levenzonder moeder. Bizar dat je mensenziet lopen die dit gewoon geloven!

Verder hebben we die dag nog hele mooie dingen gezien zoals:
- een prachtig meer onder een terras van rijstvelden.
- een grote mooie tempel .. budhisme
- theeplantages (thee is hier heerlijk! En je wordt er hyper van!) Zoveel cafiene! Inhet noorden houden ze van sterke thee en in het zuide van wat slappere thee.
- We zagen hoe er lijm werd gemaakt! Dit komt van een boom. Vrouwen schillen de boom.. en van de stukjes boom wanneer je dit breekt komt er lijm vanaf.

De volgende stop was bij een indonesisch dorpje. Geweldig leuk dorpje. Primitief maar mooi! Iedereen was bezig .. het drogen van het rijst.. eten maken voor de varkens enz enz. teveel om op te noemen. We stopte nog bij een oorlogplek en een oude luchthaven waar oorlogsvliegtuigen opstegen en landde. en toen kwamen we aan bij onze HOMESTAY in Kontum

Dit was geen homestay zoals je ze in de touristische gebieden ziet. Maar een echte homestay. Het was een bekende van Huan. Ze konden geen woord engels maar waren zo blij om ons te zien. We reden met de motor een stukkje verder naar hun tuin! 10hectare! zo groot en zo geweldig! Een klein meertje waar ze de vis vingen nadat we de hengel hadden gemaakt van bamboo stokken. en de rest van de tuin voor de groente en kruiden. We hebbenallemaal wat vis gevangen .. komkommerr,sla, gember, ginger en vanalles geplukt.T Toen we terug bij het huis aankwamen moesten we een kip gaan vangen in de tuin. we rende achter de kippen aan maar het was zo lastig omdat we niet goed wisten hoe we hem opmoesten pakken. Uiteindelijk had het meisje (13 jaar) de kip in dr handen. Toen mocht oly 'm slachten. Pff ik kon het bijna niet aanzien. keel doorsnijden en het bloed in het kommetje laten lopen. Dit bloed gebruikte ze later om saus mee te maken. (ik hoorde dit nadat ik de saus al gegeten had haha) Ook de ingewanden van de kip zaten in de soep. gelukkig kreeg ik het kleine ei geel eitje. :P Verder hebben we springrolls gemaakt, verschillende salades .. soep ik weet niet eens meer wat allemaal want het was zoooo veel!. het was een heel feest dat wij dr waren. de hele familie was er. De opa was zo flexibel en zat daar een partij te eten op de grond! En rijstwijn kwam weeer tevoorschijn. Moi tai bai YOOOO. Dronken again. We zaten op de grond en hadden echt een top avond. De vader was ook een top man. Lachen en grapjes maken die we niet echt konden verstaan maar het zag er heel grappig uit. Soms is het een beetje raar want je kan totaal niet met ze communiceren omdat ze geen Engels kunnen. soms kon Huan het natuurlijk vertalen. We sliepen op de grond maar dat was geen punt na al die rijstwijn (volgende dag wat minder) om 5.00 staan ze weer op om te gaan werken in de tuin. Wij vertrokken om 8 uur deze keer.

DAY 5: 14 April Kontum --> Kham Duc

Vandaag reden we over de Ho Chi Minh trail. Dit heeft ook een heel verhaal achter zich maar het is echt te veel om te vertellen allemaal. Prachtige weg door de bergenweer een totaal ander landschap. in de bergen zie je nog steeds de gaten van de bominslagen. Huan heeft ons tijdenseen sterke koffie verteld waarom kwamen de amerikanen en waarom gingen ze weer. We kwamen langs de border van Laos.. en zo volgende we ook de weg naar een primitief dorpje van stammen die komen van Laos. Deze cultuur heeft een gedwongen huwelijk. De vader kiest de man van de dochter. Wanneer de zoon weg moet .. is de vader met de dochter. puur voor vertrouwen! We zagen een oud stel voor een hutje zitten .. en die man liep zo krom! niet te geloven . Hij was aan het weven. Een mand voor het jagen. Yep hij is 80, krom maar doet nog alles zelfs. We konden binnen kijken en hij gaf ons zijn geplukte banenen en rookte puren tabak door een soort van pijp. Ondanks dat Oly al een aantal weken gestopt is met roken .. probeerde hij het.. SUPER sterk. haha hij proeste alles uit.

Wanneer we verder reden zagen we nog meer watervallen, landschappen, rijstvelden we hadden een heerlijke vietnamese lunch en zagen hier onze eerste westerse mensen! Hun vriend had een ongeluk gehad met de scooter! bot stak uit zijn been en moest 20.000 dollar betalen. Het is lastig in te schatten hoe hard je kan rijden op deze wegen als je geen tourguide hebt.
Wanneer we verder reden langs meer mooie uitzichten zagen we nog een hele grote bamboo brug waar ze met scooters overheen reden. we liepen erover maar was best eng!

We kwamen aan bij het luxe hotel in Kham Duc.. heerlijk chill avondje gehad.

DAY 6: 15 april Khum Duc --> Hoi an

De laatste dag van onze motor trip. Deze dag hebben we vooral veel van de omgeving genoten en zagen we hoe ze cinnamon, tabak, pindas, lemongrass, en beeldkunsten van wortels van bomen maakten.ook kwamen we nog bij een mooie tempel waarvan niemand weet hoe het gemetseld is. Ze denken dat ze het deden met suiker en honing. Onze next stop was Hoi An!

HOI AN:

Hoi an is een erg mooi plaatsje vooral heel erg gezellig met kleine straatjes, mooie huizen een mooie rivier.. maar zo touristisch! Na deze geweldige motorbike tour waar we bijna geen touristen zagen was dit zo een verandering. constant mensen die je dingen willen verkopen en letterlijk achter je aan lopen. We hebben in Hoi An een tour gedaan naar de tempels my son. De tempels waren prachtig oud maar onze tourguide was verschrikkelijk haha. Hij zetten een of ander kinderfilm stemmetje op en iedereen liep na 15 min. Weg. Wel een beetje jammer want je krijgt dan niet echt informatie. Hebben er overigens wel om gelachen hoor :p

HUE:

Hue is een gezellige stad, die niet al te groot oogt, en de mensen zijn er erg aardig. 1 daghebben we een fiets gehuurd en zijn we alle historische monumenten in de omgeving langs gegaan. De laatse dag zaten we in het park en kwam er een vietnamese meisje bij ons zitten die graag engels met ons wilde praten.. voor haar studie wilde ze het graag leren. Hebben de hele middag zitten kletsen en ze kocht voor een een heerlijke vietnamese picknick... later kwamen er meer meiden en jongens aan en was eigenlijk een onverwachten gezellige middag. Daarna pakte we de slaapbus naar Nimh binh.

NIMH BINH:

Na een lange maar eigenlijk best comfortabele busrit kwamen we aan in nimhbinh.. nimbinh staat bekend om de rijstvelden en smalle rivier tussen de rotsen. We zijn hier met een bootje doorheen gevaren en hebben de killing 500 stairs opgelopen naar de top van de berg voor het prachtige uitzicht. Verder was het gruwelijk heet daar dus zijn de dag daarna weer vertrokken.

HALONG BAY:

Van iedereen hoorde we dat de tours naar halong bay erg duur waren en het niet echt het geld waard was. We hoorde dat catba island heel mooi moest zijn dus we besloten een ferry te nemen naar het eiland en dan vanuit daar een dagtour te boeken. Maar we hadden het niet zo goed gepland deze keer.. wanneer we aankwamen bij de ferrys..bleken vanuit daar alleen tours te gaan, mm balen stonden we daar. We vroegen een beetje rond en toen stelde een man ons voor dat we voor 11 dollar met hun tour mee mochten we konden dan alleen de activiteiten iet doen. Nja was perfect! De activiteiten doen we wel op het eiland. De groep op de boot was super gezellig en hadden een leuke en vooral dronken middag. Het uitzicht was adembenemend. Later bleek dat de cave en de kano tocht die ze deden niks was en hadden wij dus een perfecte deal.. de rest betaalde iets van 85 dollar voor een dag en een nacht. Maargoed zonsondergang op de boot en toen kwamen we aan op catba island.

CAT BA ISLAND:

Catba island is een heel erg mooi eiland met veel natuur en de mooie omgeving van halong bay. We hadden een beetje pech met het weer. Er kwameen grote storm over dus konden niet gaan kajakken.. maar hebben wel een hele mooie trekking gedaan langs mooie stranden en natuur. Het eiland is erg groot. Het dorpje zelf is niet zoveel maar met de scooter kom je op hele mooie plekken. Het is niet touristisch en de mensen praten ookbijna geen engels. Nog een leuk stelletje uit israel leren kennen en wat drankjes mee gedronken.

HANOIi:

Na 5/6 uur kwamen we aan in hanoi. In totaal hebben we hier 3 nachten geslapen. Hanoi is een crazy city. Overal scooters en getoeter. Misschien nog wel chaotischer dan bangkok maar toch vind ik het een geweldige stad. We hebben hier een aantal hele leuke mensen leren kennen. Mensen die hier tijdelijk wonen en aan net reizen zijn. In de avond drinkt iedereen bia hoi voor 5000 dong. Dat is ong 16 cent ofzo per glas. Het is een beetje waterig maar wel erg gezellig iedereen zit dan op van die kleine stoeltjes bij elkaar aan de tafel op de straat. Tot 12 uur zijn alle bars open dan komt de politie en moet het sluiten. Bars doen dan alsof ze dicht zijn maar je kan nog stiekem binnen sneaken. Het eten wat we hier vooral eten is pho ga of pho bo.. noodlesoep met kip of beef. en veel rijst en noodles (de echte rijstnoodles!)
na 3 dagen vertrokken we naar mai chau.

MAI CHAU:

We zijn met de local bus naar mai chau gegaan om wat geld te besparen. Het was een beetje een gedoe maar alles werkte en het was zo 10 dollar goedkoper. Mai chau heeft een prachtige omgeving bergen en rijstvelden we hebben hier een mooie trekking gewandeld.. en savonds een local optreden gezien, dansen met waaiers en vreselijk gezang hahaha. We lagen helemaal in een deuk. Maar ze vinden dat prachtig hier. Ook karaoke is een heel ding hier. Zelfs oude mannen zitten in hun uppie voor de tv thuis super hard mee te "zingen".
In mai chau hebben we ook een homestay gedaan maar dit was totaal anders dan wat we eerder gedaan hadden. Meer gericht op tourisme en het leek meer een guesthouse eigenlijk.

BACK IN HANOI:

daarna weer met de local bussen terug naar hanoi. Hier hebben we onze laatste paar dagen samen genoten en een leuke kookcursus gedaan. Waar we eerst een vietnamese les kregen.. daarna bij de local markt in vietnamese dingen moesten kopen en daarna heerlijk pho bo gemaakt, springrolls, zoete pork, salades fruit... delicious!!!!
wanneer oly zn vriend ging opzoeken in cambodia ben ik nog 4 dagen in hanoi gebleven en in een cheap gezellig hostel verbleven. 2,30 euro met gratis ontbijt en gratis bier tussen 18.30 en 20.30. Je krijgt wel wat je betaald. (lees: onder de douche staan met je shampoo in je haar en dan opeens is er geen water meer). Ook heb ik nog een paar leuke clubs bezocht en leuke mensen ontmoet. Ik sta nu op het punt te vertrekken naar laos. Ik reis meteen helemaal naar het zuiden om Oly en zn vriend te zien en nog voor de laatste 2 weken samen te reizen. We ontmoeten bij de 4000 islands en dat gaat voor mij een reis van 6 mei tot 10mei worden in de bus voordat ik er ben. Wish me luck!!

Ik hoop dat jullie niet te verveeld zijn naar mijn hele lange verhaal. Ik heb het zo kort mogelijk proberen te houden.. er is nog zo veel meer te vertellen. Ik heb ontzettend veel geleerd.. ook mijn engels is veel beter. Sommige mensen denken de laatste tijd dat ik uit Engeland kom. Waarschijnlijk omdat ik zoveel met Oly geweest ben. Onze band is zo sterk geworden in de laatste maanden.. niet niks 24/7 elke minuut bij elkaar. ik ga m missen maar hij komt me hoogstwaarschijnlijk opzoeken in nl :)

En niet geheel onbelangrijk. Mijn mamskie komt eind juli naar myanmar om daar samen 3 weken te reizen. Het is definitief! Joepieee

Doeiiii en Cảm ơn (dankje) En zie jullie over 4 maandjes.

Xxx

• 12 Mei 2015 - 19:09

Femke:

Super verhaal! Eerst snel gelezen maar wilde het nogmaals goed lezen! wat maak je mooie dingen mee zeg, geweldig! Geniet met Oly en zijn vriend en daarna nog even alleen! Afsluiten met je mamskie is wel een heel leuk vooruitzicht ook! Memories!
    tôi yêu bạn! xxx

• 12 Mei 2015 - 19:09

Femke:

tôi yêu bạn! xxx

• 16 Mei 2015 - 12:15

Door Bogaerts:

Hallo Lilly,
    Wat een gelukkig mens moet jij zijn met zo'n wereldse ervaringen, zoveel verschillende
    culturen en héééééle mooie en lieve mensen en natuur, om van te dromen.

Geniet nog heel veel, werk ze nog wat, en héél fijn dat jouw mamske 3 weken met jou
    in Myamar gaat genieten!

heel veel groeten van Door.