Cambodia; Land waar alles kan en mag. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lilly Tholen - WaarBenJij.nu Cambodia; Land waar alles kan en mag. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lilly Tholen - WaarBenJij.nu

Cambodia; Land waar alles kan en mag.

Blijf op de hoogte en volg Lilly

16 April 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik al in Vietnam, maar wil jullie toch nog even laten meegenieten van mịjn reis in Cambodia.

Wisten jullie dat:

- Angkor wat gebouwd is in 1113-1145
- Cambodia van plastic houd
- Cambodia geen enkele wetgeving heeft.. of volgen dit iig totaal niet op. laat staan restaurant voorschriften. lees: kind poept naast de bbq
- Sihanoukville niet zo leuk is en erg corrupt
- De " wandelroute" naar koh rong eigenlijk een klim is en je dit niet midden op de dag wil doen
- Cambodia 2 verschillende soorten geld gebruikt
- Tuc tuc drivers nog druk bezig zijn met werken in hun slaap, en drugs verkopen tijdens het werken
- Dat je een plankton tour boekt voor 15 dollar maar je het eigenlijk overal kan zien
- Dat er een verschillende killingperiode was in cambodia en dat het nog maar 35 jaar geleden was
- Akun betekend thank you
- Kinderen je willen beroven op straat
- Er een dief woont op koh rong samloem
- Ik minstens 1 en maximaal 3 keer per dag rijst eet op een dag en het nog steeds goddelijk vind
- Dat je bijna bij elke bar of restaurant happy pizza kunt bestellen
- Cambodia veel katten, honden en muggen heeft

Het was dan eindelijk tijd om te vertrekken naar Cambodia. Ik had er eerlijk gezegd erg veel zin in. Ik had het vermoeden dat het een beetje rustiger zou zijn dan in Thailand. Dus met goede moed op naar Cambodia.
Ik vertrok met de bus vanuit Bangkok en was erg vermoeiend en een beetje vreemd. Ik moest steeds overstappen in 5 verschillende bussen en werd in een klein hokje ondervraagd en afgezet voor het Visum. Ik was het niet echt eens over de prijs die ze me vroegen, namelijk 50 dollar. Dit zou rond de 35 moeten zijn. Na veel zeuren en een beetje irritatie van die man kreeg ik het voor 40. Een paar erg lange rijen bij de border, ik denk dat ik met mijn backpack op mijn rug wel 4 uur heb staan wachten in de stikheten zon. Maar goed had leuk gezelschap van een paar engelse meiden en jongens. We zagen een busje met een soort van kooi vol gepropt met mensen die waarschijnlijk crimineel waren. ze zaten opelkaar als een stelletje kippen keken onze ogen uit wat er allemaal gebeurden. Na 12 uur kwam ik aan in

Siem Riep:

Mijn eerste indruk van Siem riep was gezellig, veel happy pizza's en schoon. En dat heeft het allemaal waar gemaakt. In Siem Riep leerde ik al snel een leuke groep kennen. 2 Spaanse jongens en een Frans meisje. Waar ik ook een tijdje mee gereisd heb. We hebben een hele gezellige stapavond gehad.. het is zo anders dan in Thailand. Persoonlijk vond ik het veel gezelliger. Er hangt een andere sfeer. Pure gezelligheid en niet hoe veel iemand op een avond kan zuipen. Buiten werd een leuke dansbattle " georganiseerd" door wat locals. Heel veel fun!
Verder ben ik nog naar de Angkor wat tempels geweest. Veel mensen gingen daar heen met een tuc tuc drivers en gingen bij hunzelf. Maar ik vond het wel belangrijk om wat informatie te krijgen in plaats van te kijken naar een tempel en totaal niet weten waar ik eigenlijk naar kijk. Dus ben vanuit mijn hostel met een tour gegaan. Het was erg interessant. We waren met een groepje van 7. Er werd veel verteld en hebben 4 tempels bekeken. Het was eeeeenorm heet maar het was zeker de moeite waard. Prachtig oude stijl, zoveel mooier dan al die goude en nieuwe tempels. Wat aapjes hier en daar die wat rare fratsen uithalen. Ook kwam in nog wat mensen tegen die ik ontmoet had in Thailand. Altijd leuk om mensen terug te zien. Verder heb ik nog een leuke dag gehad met mn nieuwe friends op de markt, avondje poolen en darten en lekker gegeten met zn alle. Alles is erg goedkoop maar service kennen ze hier niet echt. 2 van ons hadden bijvoorbeeld al besteld en kregen het eten en de andere hadden nog niet eens besteld. Nja wij lachen er maar gewoon om.

Battambang:

Battambang is een klein dorpje 3 uur ten zuiden van Siem Riep. Deze plaats is wat minder touristisch maar zijn toch wat leuke dingen te zien. De busreis was vooral erg grappig. Het was een local bus vol met Cambodian mensen die allemaal plaats voor me probeerde te maken. (Westerse mensen blijven een apparte verschijning voor ze). De bus was zo vol dat ze zelfs in het gangpad zaten, dus ben daar maar bij gaan zitten. Er werden zelfs levende kippen in een kooi vervoerd die echt recht voor mijn neus stonden. Er werd een erg slechte film gedraaid op een stoorzender. Het was een soort kinderfilm maar dan met echte mensen.. iedereen vond het geweldig! Ik lachten eigenlijk meer op hun haha.
Aangekomen op het " station" van Cambodia. uuhh station? het was eerder een zandbak met een hoop plastic. Eigenlijk leek het alsof er gisteren een festival was geweest. Wanneer je de bus uitstapt staan er wel 10 tot 20 tuctuc drivers te dringen om te vragen of ze je kunnen brengen. Ik ben naar een hostel gegaan en ontmoeten daar de spaanse jongens weer, die net een dag eerder waren gegaan. 3 euro voor een prive kamer! Cheap! De jongens hadden een kookworkshop gedaan en die waren daar met een hele groep nog wat biertjes aan het drinken. De oude lieve man vertelde dat dit zijn bar was maar een maand geleden waren zijn speakers kapot gegaan en had geen geld voor nieuwe. We hebben toen met de hele groep wat geld bij elkaar gelegd en zijn een speaker voor m gaan kopen. Hij was zooooo blij, zn tranen liepen over zijn wangen.
De volgende dag ben ik met 2 meiden van Nederland op pad geweest met een tuc tuc driver om verschillende dingen te bezoeken. We zijn door de countryside gereden waar iedereen erg arm is, hebben een ritje gemaakt met de bambootrein, visserdorpje, wineetasting en heel veel trappen gelopen naar een prachtige oude tempel, bergwandeling en als afsluiting de badcave. duizende vleermuizen vliegen hier elke dag om stip 17.30 uit de grot voor eten, prachtig om te zien!
Ook heb ik een dag met een Frans meisje een fiets gehuurd en zijn we nogmaals door de countryside gereden. Zo bizar om te zien en zo leuk dat alle kindjes achter je aan komen rennen en zwaaien. Ik vond Battambang geweldig. Leuke sfeer en aardige mensen. Daarna besloten verder te gaan met mn nieuwe maatjes. Het was hier ook erg warm en wel toe aan strand.. dus besloten met zn alle naar Sihanoukville te gaan. Weer een erg lange busrit voor de boeg!

Sihanoukville:

De busreis verliep goed. Het was 6 uur naar phnom phen, 2 uur wachten en dan de bus voor 5 uur naar sihanoukville. Met het overstappen zaten we in de verkeerde bus (terug naar siem riep!) Gelukkig kwamen we er net op tijd achter dat we verkeerd zaten. We kwamen aan in de avond en hebben meteen een tuc tuc gepakt met zn 4e naar Otres beach. We hoorde dat dit het beste gedeelte was van Sihanoukville. We hebben hier een aantal hele relaxen dagen gehad op het strand en zijn naar een geweldige nachtmarkt geweest. Een super sfeer en leuke live muziek. Kon niet beter. Waar je ook maar loopt in Sihanoukville je wordt overvallen door tuc tuc drivers. Ze slapen in een hangmat in hun tuc tuc en zelfs in de nacht wanneer je uit je bungalow loopt en je hoort ze snurken.. ze horen voetstappen en binnen een seconden hoor je .. tuc tuc??? hahah te grappig! Otres beach is erg rustig voor de rest maar heeft leuke barretjes en er hangt echt een strandsfeer. In de nacht is het er erg donker en wanneer er geen volle maan is kun je de plankton zien. Dit zijn lichtgevende visjes in het water.. wanneer je je handen beweegd lichten ze op. We zijn in de nacht gaan zwemmen en het was zoooo prachtig. Nog nooit zo iets moois gezien. En met je duikbril onderwater is het helemaal top. Otres beach is het eten in verhouding erg duur maar elke dag gingen we naar een goedkoop plaatsje op de straat dat van een local familie was. Mama's place. Het was een geweldige vrouw er was maar 1 tafel dus iedereen die komt eten zit aan dezelfde tafel en eet en praat met elkaar. Het ziet er niet erg schoon uit maar het eten is heerlijk. 1 keer ging het mij een beetje te ver. haar zoon van 2 jaar zagen we poepen naast de bbq. maagoed blijkbaar kan alles hier in Cambodia.

Ik heb afscheid genomen van mijn vrienden.. Oly kwam vanuit Australie en iedereen ging hun eigen weg. Lastig om afscheid te nemen als je een tijdje zoveel bijelkaar bent maar wie weet zien we elkaar weer. Ik ben met de tuc tuc naar de pier in Sihanoukvilee gegaan om daar een hostel te zoeken. Beetje afdingen met die tuc tuc drivers want ze vragen altijd veeeeel te veel geld. Ik ben naar de pier gegaan omdat Oly en ik zo snel mogelijk naar de eilanden willen gaan waar je vanuit Sihounoukville met de boot naar toe kunt gaan. Het was Erg leuk hem weer te zien na 1,5 maand. Die avond nog maar even wat gaan drinken in een bar. Hier begon de corruptie al. Kleine kindjes komen op je afgerent (te doen alsof ze spelen) maar eigenlijk je zakken checken en je willen beroven. Gelukkig wisten we ze van ons af te slaan en weg te lopen. Ook de tuc tuc drivers vragen je steeds of je drugs van ze wil kopen.. ze brengen je dan en zeggen: wil je coke, weed, xtc, heroine!? pff we wisten niet wat we hoorde. We vonden Sihanoukville eigenlijk verschrikkelijk.. veel zwerf katten en gevaarlijke honden en heeeeel veel muggen die mij heerlijk vinden. Volgende dag snel een ticket geboekt op naar Koh Rong Samloem en Koh Rong dit bleken geweldige eilanden te zijn.

Koh rong Samloem:

We namen de boot naar Koh Rong Samloem. Jezus! wat was dit gevaarlijk. De stoelen kwamen gewoon los van de grond, de kapitein van de boot was bier aan het drinken.. politiemannen zaten er gewoon achter maar they dont really care! Er zat een hond in de boot die de hele boel onder kakte.. disaster boat haha. Maar we kwamen aan op het eiland en het was absoluut geweldig. Wit strand en helderblauwe zee. Bijna geen mensen, geen elektrische tijd en geen wifi. Heerlijk! Het is allemaal een stukje duurder op dit eiland maar hebben hier 2 super leuke en chille dagen gehad. Totdat we erachter kwamen dat er 300 dollar gestolen was van Oly. In onze bungalow zat een rieten raam die we over het hoofd hadden gezien.. iemand is hier doorheen geklommen heeft het geld gestolen. We hoorde van de manager van de bungalows dat het al 2 keer meer gebeurd is. Er waren geen bankautomaten op het eiland dus konden geen geld aan. " Gelukkig" mochten we gratis eten en drinken en kregen we de boot naar Koh rong gratis.

Koh Rong:

De gratis boot naar Koh Rong was een supply boot. Een boot waarin eten enz. wordt vervoerd. Was een prima tocht. Grappig want wanneer ze het eten en drinken snel uit de boot werd gehaald lieten ze perongeluk de scooter in het water vallen. heel gedoe om het eruit te krijgen. Oly heeft nog een handje geholpen.
Eenmaal aangekomen op Koh Rong werd Oly flink ziek. Snel maar een guesthouse gezocht. Hij had flinke koorts en begon te zweten en hallucineren. Een paar dagen hebben we niet zo heel veel kunnen doen. Maar toch genoten van dit mooie eiland. Het is een stuk drukker dan Koh Rong Samloem. Meer bars maar een erg leuk strand sfeer. We hebben nog een flinke wandeling gedaan naar de andere kant van het eiland die uitkomt bij de meest mooie zee die ik ooit heb gezien. Het was een erg zware track van ongeveer 45 minuten. rotsen stenen en touwen overal. Gaaaf! Lekker gesnorkeld in deze zee, ook erg mooi! Dit strand is over een jaar niet hetzelfde meer.. ze zijn hier bezig met het bouwen van resorts :( its a shame!

We kwamen weer terug in Sihanoukville en hebben hier een politierapport gedaan voor het gestolen geld. Ook hier was het weer erg corrupt en moesten we 20 dollar betalen voor het vertalen van een politierapport .. waar we geen afschrift van kregen vreemd! Maargoed je moet toch betalen. Ook kwam er een jongen binnen lopen die blijkbaar een scooter had gehuurd en om de 5 min een boete moest betalen omdat er iets niet goed aan de scooter bleek te zijn.. alle locals zonder helm mochten doorrijden. We waren zo klaar met Sihanoukville dat we zo snel mogelijk een bus naar Kampot boekte. Wegwezen!

Kampot:

Na 3 uur in de minibus kwamen we aan in Kampot. Erg leuk klein sfeervol Dorpje. Erg klein maar leuk. Het heeft een beetje een franse uitstraling. We hebben hier een dag een scooter gehuurd en zijn naar de mountain bokor gereden. Een geweldig mooie route door de bergen. Ook in de avond waren er gezellige barretejes waar leuke live bandjes waren. Wanneer we met iemand aan het praten waren hoorde we dat cambodia eigenlijk amper een law heeft. Er is helemaal geen regel over bijvoorbeeld copieright. Dus wanneer iemand een goed idee heeft kun je dit klakkeloos overnemen. Ook kun je blijkbaar iets verkopen en erop zetten dat het .. is en het eigenlijk gewoon totaal iets anders is. Ook hoorde we dat cambodia geen adressen heeft. Ik wil dit allemaal nog eens goed na gaan zoeken als ik tijd heb want vind het wel interessant. Het lijkt alsof in Cambodia alles kan en alles mag.
De laatste dag in Kampot zijn we voor een nacht naar een geweldig cool hostel gegaan 9 km uit kampot. Dit hostel ligt in de middle of nowwhere aan een rivier. In de rivier zijn een aantal activiteiten je kunt op een kussen springen.. je veert iemand dan de lucht in.. een soort van houte duikplank/trap een schommel. echt heel gaaf! In de morgen namen we een grote duik in deze frisse rivier.. het uitzicht was amazing! Bergen en heel rustig. Maar geweldige plaats voor backpackers met leuke mensen.

Phnom Phen:

Laatste stop in Cambodia Phnom Phen. Korte busreis van ongeveer 4/5 uur. Phnom Phen is een leuke stad bij de rivier. Erg druk maar leuke local markten en leuke bars. We zijn hier naar een russische markt geweest en naar de killingfields en de gevangenis. Deze dag was eigenlijk erg triest. Maar wanneer je in Cambodia bent moet je dit zeker gezien hebben. Het is een verschrikkelijke geschiedenis dat nog niet lang geleden is. We kennen allemaal de oorlog van hitler. Maar dit is misschien wel 100x erger. Heeeel veel mishandelingen, zo gek kun je het niet bedenken. Bij de killingfields kreeg je een koptelefoon met audiogeluid en liep rond over het terrein. Ongelofelijk wat hier is gebeurd! De killingtree was het meest schokkend voor me. Babys werden hier aan de beentje vastgehouden en tegen deze boom dood geslagen. tranen liepen bijna over mijn wangen.. dat mensen dit kunnen doen. In het midden van het terrein was een gedenktempel met alle skelets en beenderen, kleren die ze van alle mensen hebben gevonden. Ik zou jullie graag veel meer vertellen over deze oorlog maar dan gaat dit een erg lang verhaal worden. Ik raad jullie aan er wat over te lezen .. want het is erg jammer en vreemd dat hier zo weinig over gesproken is. Ook de gevangenis die we hebben bezocht is te gek voor woorden. Mensen werden hier naartoe gebracht en moesten een crime (wat zij niet gedaan hadden) onderteken. Wanneer ze dit niet deden werden ze mishandeld totdat ze het ondertekende. Wanneer ze dit gedaan hadden werden ze naar de killingfields gebracht om daar te werken voor 12 uur per dag en 1 kopje rijst kregen.. daarna werden ze na een hoop mishandelingen vermoord. Dit alles door 1 gestoord jaloerse vent.

In het algemeen heb ik het erg naar mijn zin gehad in Cambodia. Sommige plekken zijn prachtig en zeker de moeite waard. Sihanoukville is eigenlijk verschrikkelijk. Naar naar mijn mening zijn de mensen erg aardig en wat verlegen over het algemeen. Het gebruik van geld is soms wat confusing. Ze betalen in Riel en in Amerikaanse dollar. Wat dan wel weer fijn is, is dat ze niet met munten werken.. Serieus alles kan en mag.. dat is soms fijn maar kan ook heel vervelend zijn. Je merkt dat de oorlog van zo 40 jaar geleden nog veel littekens heeft overgelaten niet alleen aan de omgeving maar ook aan de mensen die hier veel familieleden hebben verloren. Het valt trouwens ook op dat er weinig oude mensen zijn. Logisch natuurlijk. Ik ga met een dubbel gevoel weg uit Cambodia.
Van Phnom Phen hebben we de nachtbus gepakt naar VIETNAM.
Jullie horen snel van me.. want heb hier een geweldige en vooral erg leerzame tijd!!

AKUN! Groetjes en heel veel kusjes!xx

OJAAA ik heb besloten nog tot 21 Augustus te blijven.. mijn mams komt me opzoeken eind Juli. JOEPIEE!






  • 16 April 2015 - 14:25

    Femke:

    Schatje, oh wat ben ik blij dat ik vrij ben van mijn werk. Dat de zon schijnt en dat ik de computer aan zette en dit geweldige verhaal mag lezen. We laten elkaar zo af en toe iets horen, maar dat is fijn. Interessant en mooi om dit uitgebreidere verhaal dan te lezen. Wat maak je veel mee, wat schitterend maar soms ook wat heftig. Knap dat je er zoveel probeert van op te steken. Erg leerzaam en daarnaast al die prachtige stranden en gezellige barretjes! Ik zou echt zo graag willen dat ik even bij je kon zijn en dat we dingen samen weer meemaakte. Ik begin je steeds meer te missen en je mag wel weer eens deze kant op komen hoor! Super gaaf dat jullie mamsie die kant op komt, wat gaan jullie samen ook weer een onvergetelijke reis mee maken. Ik ben benieuwd waar je na Vietnam heen gaat. Mocht je nog tips nodig hebben dan laat maar weten!
    Shake shake, kiss kiss for you!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Zuid Oost Azië

New adventure

Recente Reisverslagen:

22 Juni 2015

Sweet Laos!

08 Mei 2015

Vietna'mmmm'

16 April 2015

Cambodia; Land waar alles kan en mag.

10 Maart 2015

Thailand!!
Lilly

Actief sinds 26 Juli 2014
Verslag gelezen: 648
Totaal aantal bezoekers 14836

Voorgaande reizen:

09 Maart 2015 - 09 Maart 2015

Zuid Oost Azië

26 Juli 2014 - 31 December 2014

Australië

Landen bezocht: