Sweet Laos! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Lilly Tholen - WaarBenJij.nu Sweet Laos! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Lilly Tholen - WaarBenJij.nu

Sweet Laos!

Blijf op de hoogte en volg Lilly

22 Juni 2015 | Laos, Luang Prabang

Sabadee

6 mei; Vietnam to Laos

Het was tijd om vietnam te verlaten en naar Laos te vertrekken. Iedereen verklaarde me voor gek omdat ik een busreis ging maken van eerst 24 uur en de dag daarna nog 1 van 17 uur. Blijkbaar waren de wegen ook niet al te gladjes. Maargoed het plan was om Oly en zij vriend op 10 mei te meeten dus daar had ik wel een zware busreis voor over.
Het was ..wat zal ik ervan zeggen.. een hele interessante busreis. De pickup verliep niethelemaal soepeltjes. Vanaf en scooter werden we weer in een taxi gepropt door een aangebranden vietnamese gast. En van de ene naar de andere bus gedropt. Toen we dan eindelijk in de nachtbus zaten begon dr al een meid flink te zeuren en schreeuwen over dat ze niet de stoel kreeg die ze had geboekt (welkom in azie) ze dumpen de touristen altijd in de gure hoekjes haha. Onderweg propte ze ook dee hele bus vol met bloemen en zat ik pal naast een zak met stinkende vissen. Haha omg not 17 uur. Om 5 uur in de nacht bereikte we de border, omdat die pas om 7 uur open was moesten we 2 uur wachten. Ik lag net te slapen .. totdat mevrouw weer begon te schreeuwen dat ze betaald had voor airco en er geen airco was en ze het warm had. Er ontstond een hele ruzie en de hele bus bemoeide zich ermee. Ik benmaar met een engelse meid een noodlesoup gaan eten. Waar blijkbaar hond vlees in zat. Lekker dan om 6 uur in de morgen haha. Heel vies!!
De border crossing verliep goed.. en eigenlijk was het wel weer een heel avontuur. De busreizen drogen me altijd uit.. meestal geen wcs in de bussen dus ben te bang dat ik naar dd wc moet dat ik veels te weinig drink.

8-5; Vientiene:

Met de tuc tuc op naar het hosteltje dat het meisje in mijn bus had geboekt. Heerlijk gedoucht.. en daarña met alle roomies wat gaan eten op de nachtmarkt.. nog een paar drankjes gedaan en gekletst. Vroeg gaan slapen want ik was doodop van de reis en de avond dr op vertrok mn volgende weer. vientiane is zooooo warm in de dag. We hebben de tempel en museum bezocht maar het was eigenlijk gewoon te warm. Vientiane is leuk om een dagje te zien maar dat was het dan ook wel. Met zn alle in het park gezeten en daarna met 1 van de meiden de nachtbus gepakt naar de 4000 islands. Don det.

9-5; 4000 islands, Don det:

Deze nachtbus was weer anders dan anders. Hele kleine bedjes waar je met zn 2e in kon liggen. Klein maar fijn! Ik was blij dat we met zn 2e waren.. best intens om zo naast iemand te liggen die je niet kent. Jammer dat ik geen foto heb want het zag er erg grappig uit!!
Aangekomen in don det werden we met een bootje naar het kleine eiland gebracht. Eenmaal aangekomen heb ik wel 20 min. Rondgelopen met mn backpack voor een plaats om te slapen. Omdat Oly en zn vriend kwamen waren we met zn 3e en was wat lastig te vinden daar.. het was zooooo heet pff miss moet ik toch maar eens wat uit die backpack gooien!!
In de avond kwamen Oly en Shane aan zij hadden ook een zware reis achter de rug dus hebben wat drankjes in de reggea bar gedaan en vroeg gaan slapen. De dag daarop zijn we vroeg opgestaan en hebben we een fiets gehuurd. Mrt de fiets kon je zo mooi over het eiland fietsen. Dit eiland heeft een hele mooie, grote en wilde waterval .. heel gaaf!! Wanneer we een stuk verder fietste kwamen we bij een meer.. we zijn daar in een bootje gestapt en over de rivier door de "4000 islands" gevaren allemaal in stijl met een stro hoedje :p. We hebben hier een aantal fresh water dolfijnen gespot!! Die zien dr toch even een stukje anderd uit dan de gewone dolfijnen. Het eiland is erg chill. Misschien wel iets te chill! Het is leuk voor 2/3 dagen maar dat was het dan ook . behalve als je elke dag weed rookt, dat zijn vast de mensen die al maanden op het eiland zitten. Er zijn niet eens stoelen. Je eet en ligt altijd op van die kussens.. daar wordt je best wel lui van haha.

Om 11 uur vertrok de boot + bus en gingen we weer wat op noord naar ta kheak. Het was een hele chille busrit een local bus..raampjes open en genieten van het uitzicht. Blijf me steeds verbazen wat ze allemaal mee vervoeren. Deze keer bonden ze een scooter op de top van de bus. Haha. Om 10 uur in de avond denk je dan een beetje moe te worden en half te slapen.. draaien ze opeens super harde karaoke op de tvs. Je wist niet eat je zag en hoorde hahahaha heel grappig en lelijk. Aziatische mensen houden ervan. Om 23.00 kwamen we dan na 13 uur aan in tha kheak.

12-5; Tha kheak

We kwamen aan in tha kheak en aten we eerst een noodlesoup.. ons favoriete eten in Azië :). Wanneer we klaar waren kwamen er kindjes rond onze tafel.. we dachten dat ze bedelde voor geld maar ze wilde de rest van mijn noodlesoup. Ze gooide het zo in een plastic zakje.. zo zielig!! :( we pakte een tuc tuc naar een hosteltje en boekte een kamer voor 3 personen. In Laos is accomodatie erg goedkoop, eten en vervoer is net wat duurder dan in de andere landen. De volgende dag huurde we 2 scooters, lieten we onze grote backpack in het guesthouse en startte de tha kheak loop die zo'n 3/4 of 5 dagen duurt .. afhankelijk van hoe snel je het wil doen.
De tha kheak loop heeft een geweldig mooie omgeving, zoveel verschillende uitzichten. De eerste dag hebben we een aantal grotten bezocht. We kwamen aan in een village waar ze een aap als huisdier hadden. Ik heb zo moeten lachen want het was echt gewoon als een kind aan huis. Geen gewone aap maar echt een slingeraap met hele lange armen. Hij pakte gewoon een mango en drinken haha heel grappig. We reden verder en het begon ineens heel hard te regenen dus zijn we gaan schuilen en hebben we wat gekaart. Ik had perongeluk de kaart met de route in op de scooter laten liggen.. oeps zeiknat. Wanneer we een stukje verder reden kwamen we een guesthouse tegen en hebben we maar besloten wat eerder te stoppen ondanks de regen. In de avond heel wat drankjes gedronken met de familie van wie het guesthouse is. Het is low season dus we waren de enige maar een hele gezellige avond.
De tweede dag moesten we heel wat kilometers maken voor het volgende plaatsje waar we konden overnachten omdat we de dag ervoor eerder gestopt waren. We hadden bijna geen geld meer en alle atm's werkte niet. We waren even bang dat onze passen hier niet werkte. Gelukkig de dag erna deden ze het weer..waarschijnlijk een storing. Op een bepaald punt was de weg heeeeel slecht. Hobbels en gaten.. best eng! En oeps benzine bijna op.. echt net op tijd kwamen we in een klein dorpje die flessen benzine verkochten. Lucky us!! Anders hadden we wel een probleem gehad want je komt echt bijna niemand tegen onderweg. Telkens weer veranderde het landschap.. bergen/jungle/rotsen/meertjes.. soms leek het wel een beetje op de lion king!
Net voor het donker arriveerde we in het volgende plaatsje. Waar we savonds weer gezellig karaoke geluisterd hebben :p ze zitten dan in een restaurant te eten en een voor een krijgen ze de microfoon en zingen uit volle borst.
De derde dag ook weer adembenemend mooi,.. tot Shane een lekke band kreeg in de middle of nowhere. Oly en ik reden terug naar het laatste kleine plaatsje en probeerde het uit te leggen, zonder succes. Niemand spreekt hier Engels, we probeerde het met tekeningen... nog geen succes. Dus we moesten terug en hebben het hele stuk gelopen, begon het ook nog eens heel hard te regenen. We konden er eigenlijk wel om lachen. Band werd gemaakt en we reden verder. Toen kwamen we aan in het volgende plaatsje, prachtig tussen de bergen!! Ingecheckt in een bungalowtje en toen zijn we naar de cave gegaan. blijkbaar de grootste highlite van de loop. Je vaart 7 km door een grot en 7 km terug. Wanneer we aankwamen was daar een meer met zoooooveel vlinders, erg gaaf. Toen kregen we een hoofdzaklamp en een reddingsvest en mochten we het bootje in. Wauwww super, ongelofelijk dat dit zo uit de natuur kan ontstaan.. het was zoooo groot en druipstenen overal. Soms zat de boot vast en moesten we met zn alle duwen. In de avond waren er wat meer touristen dus gezellig wat met zn alle gedronken.
De volgende dag was de laatste.. we hebben er in totaal dus 4 dagen over gedaan. S ochtends hebben we de organic farm nog even bezocht. Buffalos die zich wassen in de rivier en echt een hele rustige sfeer. Kindjes die al met een jaar of 7 daar aan het werk zijn en weer een hooooop vlinders. Wauw. We reden verder en kwamen in de namiddag aan in ons guesthouse waar we onze tassen hadden.. we bleven nog een nachtje en de volgende nacht vertrokken naar vang vieng!

16-5; Vang vieng

Met de local bus vertrokken we naar vang vieng. De bus reis was een erg zware. Het was heet en er hing een hele sterke benzine lucht. Op een moment stond de hele bus vol met rook.. het maakte me flink duizelig en viel flauw. Waarna we na een half uurtje stoppen was het gefixt en konden we weer verder. We zaten helemaal achterin op de bumpy back haha een hobbeltje in de wegen je vliegt zowat tegen het plafond. En er zitten heeeeel veel hobbels in de weg.in vientiene moesten we met de tuc tuc naar een ander station waar we met een minivan verder gingen naar vang vieng. Na ongeveer 12 uur kwamen we aan in vang vieng. We hadden al een hosteltje geboekt.. pans place. Iemand had ons dat aangeraden en het was een heel chill en gezellig hostel.
We besloten die avond meteen op stap te gaan. In de sakura bar kun je van 8 tot 9 in de avond gratis wiskey drinken.. ja je hoort het goed gratis! Iedereen is om 9 uur hartstikke zat.. Dan ga je naar een andere bar en kun je van 9 tot 10 gratis vodka drinken. Dus eigenlijk ben je gewoon helemaal zat. Wat een avond!! Denk dat we sochtends een keer sliepen. Verder hebben we nog een aantal avonden goed gefeest.
Maaaaar vang vieng is niet alleen party het is echt een heeel mooi dorpje in de bergen met een prachtige rivier.. mekong river. Waar we een paar keer gewandeld hebben en gezwommen.
En natuurlijk het bekende tubing!! Met een band drijven over de rivier met een gin tonic in mn hand en naar elke bar gesleept worden. Helemaal top! Je bent wel meer aan het feesten dan aan het tuben maar het is echt een aanrader als je naar laos gaat. We hebben in totaal bijna een week op vang vieng gezeten. Te leuk!

23-5; Luang prabang

De busreis naar Luang prabang was maar 4 uurtjes. Een erg sfeervol dorpje.. een beetje jungleachtig kun je het wel noemen. We leerde nog een ander nederlands mejsje kennen (fijn, kon ik mn Nederlands weer ff oefenen, soms zo verwarrend) en zijn de volgende dag naar de waterval geweest. Kungsli waterval.. dit is zo 45 min met de tuc tuc van luang prabang. Serieus de mooiste waterval die ik heb gezien. In het midden van de jungle.. verschillende lagen en baden waar je in kunt zwemmen, het water is ook helder blauw, dit komt van het materiaal van de stenen waar het water overheen stroomt. Na een flinke klim was je op de top en had je een uitzicht van een wilde jungle. Zo lekker om daarna in het water te jumpen. Ze hebben daar een boom waarje vanaf kunt springen. Fun.
In de avond zijn we nog naar utopia geweest. Wat een mooie bar is dit. Openlucht, Een hele grote tuin en gewoon perfect aangekleed, ook is dr een volleybal veld waar je volleybal kunt spelen. Paar potjes tafelvoetbal gespeeld. Iedereen vertelde ons dat utopia sluit om 23.30 en iedereen dan naar de bowlingbaan gaat..helemaal zat bowlen. Dit klonk goed maar ahdden gepland de volgende dag naar nong khiauw te gaan dus dat bewaren we dan voor wanneer we hier terug zijn.

25-5; Nong khiauw.

We vertrokken met een 12 persoons local busje naar nong khiauw.. tassen worden op het dak gebonden en tjop gaan met die banaan.. onee toch niet. Oja toch wel.. of toch niet. Dit is hoe de busschauffeurs het doen in laos. Ze zeggen dat ze gaan en gaan dan toch steeds niet..dit houden ze zo ongeveer een uur vol haha. Onderweg pikken ze wat locals op en ja hoor we zaten na 2 uur met 24 mensen in een 12 persoonsbusje. Mijn voeten hingen in oly zn nek en zat half op shane. Zo gelachen. Na 4 uur kwamen we aan .. in Nong khiauw is het totaal niet touristisch maar er zijn geenoeg touristen om het gezellig mee te hebben. Er is 1 hostel .. heel chill van een man uit nieuwzeeland. En dr liep een heel klein lief katje rond. Leuke meid uit engeland leren kennen, (terresa) en zo zijn we met zn 4e een eind gewandeld naar de grotten. We werden door de hele jungle achtige omgeving geleid naar de grot. Het regende een beetje dus op onze slippers was het zo glad!! Ieder van ons ging wel een keer onderuit..erg hilarish. De grotten waren super. Echt hele kleine tunnels naar beneden .. in de avond een leuke film gekeken en ricewiskey gedronken die het hostel ons aanbood.
De volgende dag gingen we de mountainvieuw doen. We waren met zn 5e.. een jongen uit laos die in het hostel werkte ging ook gezellig mee. Het was een 1,5 uur hike op en ong een uur naar beneden. Het was zoooo zwaar in de hete zon het bleef maar stijl omhoog gaan ..touwen, trappen, ladders..maar wat was het gaaf. Als je dan helemaal uitgeput aankomt boven en het uitzicht is zooooooo mooi is het een heerlijk gevoel. We hebben echt een uur van het uitzicht genoten. Terug ging wat sneller maar het is zo opletten omdat het op sommige plaatsen zo glad was van de regen van de dag ervoor. Heerlijk genoten van een verse watermeloenshake en de mannen van eat bier.. we hadden het dubbel en dwars verdiend. In de avond nog naar de enige bar geweest die er is in ning khiauw..

27-5; Mong noi

Vandaag pakte we de boot naar mong noi, dit was een 1.5 boottocht naar een klein dorpje aan de rivier. Wanneer we aankwamen en ingecheckt hadden in ons bungalowtjes lieoen we naar de cave. In deze grot kon je zwemmen.. koud dat het was maar erg mooi weer. De omgeving hier in het noorden is nog veel mooier dan in de rest van Laos. Tot nu toe mijn favoriet.
Rondom mong noi liggen verschillende dorpjes waar je kunt verblijven in een soort van homestay. Het verste dorpje is zo 2 uur lopen dus hebben een mooie tocht gewandeld naar de dorpjes. Zo arm dat ze daar zijn maar zoveel sfeer dat er dan hangt. We zagen een koppel uit Australië zitten in een guesthouse dus besloten daarmet zn 4e ook te verblijven. Oly wilde graag nog gaan vissen met de locals maar het begon helaas heel hard te regenen dus we gaven het maar een mis. We betaalde hier 70 cent! Voor een bungalow. Zo goedkoop.. en de sfeer wss top. Flink gelachen gedronken en gekaart met zijn 7e..
De volgende dag moesten we al vroeg gaan lopen want om 9 uur hadden we afgesproken terug in mong noi te zijn om te kanoën. We hebben 4 uurtjes gekanood terug naar nong khiauw. Mn armen verzuurde maar was een erg mooie tocht.. zeker de moeite waard. Wat best eng was we mochten niet over de stroomversnellingen want er was een jongen een keer bijna verdronken met zwemvest aan. Maar onze tourguide liet ons dit toch doen.. dit ging een paar keer maar net goed. Eenmaal levend terug.. sliepen we nog een nachtje in het hostel in Nong khiauw, nog even met het katje geknuffeld en toen terug met de bus naar Luang prabang. Ik had graag nog langer willen blijven, maar oly en shane gaan over een paar dagen naar china dus moesten terug.

Back in luang prabang:

In luang prabang hebben we nog 2 relaxte dagen gehad.. een avond naar utopia geweest en daarna naar de bowlingbaan. Wat waren we zat allemaal. Normaal ben ik niet de beste in bowling maar ik was ineens een ster! Haha waar alcohol toch niet goed voor is. Top avond. De dag dsarna hadden we echt even nodig om bij te komen. De volgende ochtend zijn Oly en Shane vertrokken naar China. Wat een gave reis gaat worden denk ik. Daarna gaan ze naar Japan, midden amerika en waarschijnlijk peru en colombia.
Ik ben nog een klein weekje in luang prabang gebleven om mn visa van 30

29 vol te maken en heb toen de bus gepakt naar chiang mai.. wat ik nu ga doen is nog niet zeker, waarschijnlijk mijn visum verlengen van thailand totdat ik met mama naar Myanmar ga.. heb miss een baantje op phiphi.

Al met al vond ik Loas geweldig! De mensen zijn het liefst tot nu toe. Thailand en Vietnam zijn vaak gehaast.. mensen in Laos zijn vooral heel chill alles op hun gemak. Soms hebben we wel 1.5 uur op ons eten moetenw achen maar dan is het ook wel echt vers gemaakt en heerlijk!! De wegen zijn niet zo goed dan in Vietnam en Thailand veel hobbels. Accomodatie is goedkoper.. eten lijkt iets duurder te zijn. Als je naar laos gaat raad ik je vooral aan naar het Noorden te gaan. Super omgeving en mensen.